onsdag, januar 25, 2006

Jamen hvad så med personligheden ?


I skyggen af en kanon har V,C, DF og det konglige social demokrati gået og flikket noget folkeskole- forlig sammen. Til denne milde rodbehandlig af det offentlige skolevæsen, har man også taget fat i selve formåls-paragrafen

Kristelig Dagblad ridser fronten op
Hidtil har folkeskoleloven slået fast, at elevens "alsidige, personlige udvikling" var det eneste formål, som blandt andet tilegnelse af kundskaber skulle bidrage til. Nu er der lagt op til et femdobbelt formål, som omfatter videre uddannelse, fortrolighed med dansk kultur, forståelse for andre kulturer og for naturen samt elevens alsidige udvikling.

Og så. Tja Bum - Bum. Det de unge mennesker vil have i dag, eller hvordan ?. Nogen tolker denne ændring som en markering af en mere faglig og erhvervs-orienteret udvikling af folkeskolen. Jeg synes det er et eks. på at flere ord ikke nødvendigvis gør tingene klarer. Hvorfor er forståelsen for hjemkundskab ikke nævnt ?.

Er det noget relt på spil her. Det er der jo hvis man lytter til Hr. Søren Krarup tale ved: Første behandling af lovforslag nr. L 106: Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grundlæggende uddannelsr, den 29. marts 2005 (Krarup kan være ideologisk i alle sammenhænge). Her udtalte han følgende, i et afsnit, hvor han bød Bertel Haarder velkommen, tilbage i undervisningministerstolen

Han skal rette op på det danske undervisningsvæsen, han skal råde bod på den forstemmende udvikling, som både folkeskolen og de højere uddannelser har gennemgået i nyere tid. Han skal sørge for, at danske børn og unge på ny lærer noget i skolen, og der er ingen grund til at lægge skjul på, hvad det derved er, den nye undervisningsminister i sit gamle embede er oppe imod. Det er arven fra 1968.

Det er den undervisningspolitik, der brugte skolen som slagmark for en ideologisk skoling af den danske ungdom, og det er dermed en arv, der går endnu længere tilbage end til 1968. For folkeskolens nedtur begyndte med Den Blå Betænkning af 1960, undervisningsvejledningen for folkeskolen, der som bekendt meddelte, at skolens opgave i første række ikke var at lære børnene noget, men at sikre, at børnene kunne vokse op som harmoniske, lykkelige og gode mennesker. Et rent moralistisk formål, som meget nemt kunne konverteres til et ideologisk formål, sådan som den nymarxistiske vækkelse i 1968 dokumenterede.


Set i den lys må jo sige at den nye formål-paragraf, er et noget bovlamt resultat. Jeg tror sådan set alligevel, at man skal set det i det lys. Det er værdikamp, der på spil her og vel typisk at Social-demokratiet render efter regeringen. I et lidt pjusket forsøg på at rende ind i lidt af tidsånden. Måske har de aldrig rigtig forstået de radikales tilgang alligevel ?.
Margrethe Vestager nævner i et længere indlæg på de radikales hjemmeside
at resultatet at den nye formålsparagraf bliver "For det første bliver eleven til en passiv modtager af kundskaber i stedet for en elev, der aktivt lærer". Jeg er enig.


Ja, jeg gik skole på landet i 70-erne og jeg er en af dem, der ikke har noget at klage over. Lærerne var flinke, interessante og gennemgående strålede det ud af dem, at det morende dem, at lære fra sig og være sammen med os. Jeg kom fra et arbejder- hjem, hvor de eneste værdier var, at man ikke skulle ødelægge sine bukser og kræfte for meget op. Skolen var for mine brødre og mig et spænende sted, hvor der skete mange ting, det havde værdi for en her og nu.

Jeg tror stadig det er kernen i læring. At lærerne og eleverne sammem skaber en stemning af, at det der foregår lige nu, er spænende, interessant og vigtig. Det der med at erhvervsrette, jamen hvem ved, hvor erhverslivet er om 10 år ?. Kan man reelt lære noget i dag, man kan bruge i morgen ?
Lad alle børn få mindst en god lærer.

Henrik Hansen

9 Comments:

At januar 25, 2006 10:21 AM, Anonymous Anonym said...

"videre uddannelse, fortrolighed med dansk kultur, forståelse for andre kulturer og for naturen samt elevens alsidige udvikling."

Det er svært at have noget imod.

Sikke dejlig skole hansen er vokset op i - hos mig var
lærene de samme som havde tæsket min far
generalt autoritære
indkompetente
skolen var i det store og helt ligegyldig
det var en pine at have tysk, matematik, sang, religion (som var krisendomskundskab) osv

men det var jo ikke fordi at der var for meget fokus på det faglige - god nok blev der lagt vægt på fag - men lærene viste ikke noget fra efter 55 og nogen form for undervisningskompetance havde de da ikke.

Er det en dårlig folkeskole vi har?
Den har i hver fald meget svært ved at løfte de svage, den har meget svært ved at hjælpe folk fra de lavere socialklasse til vidregående uddanelser.

Det er meget muligt at det slet ikke kan lade sig gøre - den form for social mobilitet
Det nye forlig gøt nok hverken fra eller til. Så længe de ikke slår på ungerne, er det nok ikke det værste tidsfordriv

 
At januar 25, 2006 1:29 PM, Blogger Henrik Hansen said...

Trist at Larsen fik de korte bukser galt i halsen i sin skoletid.

Men det var, så ikke præget af Marxitisk indokstinering ( Nej det lærte jeg ikke at stave i folkeskole)
i det mindste

 
At januar 25, 2006 10:10 PM, Blogger Mester Hargi said...

Da hippy lærene så kom skulle man ikke stå op når autoriteten trådte ind - ellers var alt vel ved det gamle

 
At januar 26, 2006 4:57 PM, Anonymous Anonym said...

Åh dit lille pus.

Det havde nok hjulpet med en sætning om at larsen var igang med en videregående uddannelse

 
At januar 26, 2006 7:41 PM, Blogger Mester Hargi said...

Hvilken betydning har det?
At jeg har samme uddandelse som et stort flertal af mennesker på amager på depotmedicin er vel ikke et kriterium.
Der skulle jo have været nogen som havde sagt - nu stopper du det der, og får de store kørekort

 
At januar 27, 2006 8:55 AM, Anonymous Anonym said...

Hvad er pointen i Hansens indlæg?
At skolen kun kan være god hvis den er befolket af idalistiske ildsjæle som brænder op for skolen?
Fordi så er der jo slet ikke brug for lovgivning, så køre det bare af sig selv (de 20-30 steder hvor de mennesker regere)

 
At januar 28, 2006 2:16 PM, Blogger Henrik Hansen said...

Hansen mener vel aldrig noget

 
At januar 30, 2006 2:24 PM, Anonymous Anonym said...

Der er jo ikke rigtigt - hele siden emmer af holdning, tit modsatrettet - men dog holdninger

 
At januar 31, 2006 9:20 AM, Anonymous Anonym said...

Kan man reelt lære noget noget i dag, man kan bruge i morgen ?

Holde sin kæft når de voksene taler, ikke at gå den samme vej hjem hver dag, have en sten i lommen, "hvis du er guds barn, så hjælp dig selv"?

Jeg har fået meget med fra min skolegang

 

Send en kommentar

<< Home