mandag, november 13, 2006

Venstre på Gule-plader

Ja, dette indlæg er kun skrevet for at kunne lave den overskrift.

Nå-men Skatteminister Kristian Jensen og Crew tænker tanker.

Moms-mærker skal bekæmpe sort arbejde

Fra 1. april 2007 skal private biler på gule plader udstyres med et mærke bag på bilen, der fortæller at momsen er betalt. Det foreslår skatteminister Kristian Jensen. Netop nu er forslaget i høring.

Forslaget er et nyt redskab til skattemyndighedernes værktøjskasse i kampen om at komme det sorte arbejde til livs og hindre privat misbrug af momsfri biler. Med en indførelse af mærkningen, ville det blive lettere for skattemyndighederne at hitte rede i, om en gulpladebil er til privat brug eller om det er et køretøj der bruges til erhverv.

- Med mærket på bilen slipper ejerne for kontrol. Samtidig bliver det nemmere at konstatere, om en gulpladebil uden mærke opholder sig et sted, hvor den ikke burde, siger Kristian Jensen.


Udover, at jeg troet, at billedet med værktøjkasse var gået af mode igen, så vil jeg gerne gøre et par bemærkninger. Det er grundlæggende forkret, at forlange af folk, at de udover at overholde nogen givne regler også at pålægge, at de skal skilte med det.
Det kan ikke være meningen, at borgere skal gøre sine medborgere opmærksom på, at de overholder loven.

Vil det hjælpe på det sorte arbejde, måske hvis Skat ( Ja det hedder told og skat jo nu) har resourser til at rende rundt og tjekke mærkater foran Netto og i sommerhusområder, Lørdag formiddag. Har de det?. Næppe.
Så er der håbe på lidt stikkeri. Der, hvor jeg kommer fra, er der da folk, som kunne få et helt liv til at gå med at kontrolere, hvor naboen stiller sin guleplade-bil. Så det kan man da sikkert få meget fornøjelse af i SKAT.

En mere simpel måde vil jo være, at der var samme moms på alle biler. Eller knapt så stor forskel. Eller simplethen sige, at alle guleplader biler er erhvervsbiler og så lave knapt så store afgiftgevinster.


Se forøvrigt de herlige enkle regler for Biler med Gule plader.

Registreringsafgift
For biler (varebiler og mindre lastbiler) med tilladt totalvægt ikke over 2 t og visse biler med totalvægt mellem 2 t og 4 t, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, udgør afgiften 0 kr. af de første (2006: 15.500 kr.; 2005: 15.100 kr.) og 95 % af resten1. For andre nye biler samt for biler, der har mistet deres identitet, med tilladt totalvægt over 2 t, men ikke over 4 t, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, udgør afgiften 0 kr. af de første 34.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 30 % af resten. For biler over 3 t kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr.

Gulpladebiler må ikke anvendes til transport af personer uden for førerrummet.

Vægtafgift
Der skal betales vægtafgift af biler på gule plader. I det omfang gulpladebiler anvendes privat, skal der desuden betales tillæg for privat anvendelse. Dette tillæg udgør pr. år:

Totalvægt indtil 2 ton: 900 kr.
Totalvægt over 2 ton: 5.040 kr.

For biler på gule plader som anvendes blandet privat og erhvervsmæssigt, betales tillæg med 50 pct. af tillægget for udelukkende privat anvendelse.

Moms
Moms vedrørende anskaffelse af gulpladebiler med en tilladt totalvægt på højst 3 tons kan ikke fradrages, medmindre køretøjerne udelukkende bruges i forbindelse med virksomhedens momspligtige leverancer. Der kan derfor ikke ske fradrag af moms, hvor en bil på gule plader anvendes blandet privat og erhvervsmæssigt.

Der kan derimod fradrages moms vedrørende drift af en sådan gulpladebil uanset bilen kun delvis anvendes til fradragsberettigede formål i virksomheden.


Man lærer noget hverdag, jeg var ikke klar over, at en bil f.eks kunne miste sin identitet. Men oven i dette system vil man så lægge en admimstration af momsmærkater. Man forestiller sig, at en person, som har betalt moms, men som ikke skilter med det, skal punge op med 1000 kr. Jo et forslag, som vil gøre enhver socialdemokrat glad. Der skal jo sikkert uddannes særligt personale, der har den rette "momsmærkat-skiltning i Gulepaldebiler, som bruges delvist eller helt til privat brug" kompentence. Der skal jo nok bygges en ankeadgang ind i loven, så skal vi have en særligt klagnævn "for sager angående manglende momsmærkat skiltning i Gulplade- biler".

Ost på ost. Bureaukrati på Bureaukrati.

Henrik Hansen

fredag, november 10, 2006

Frem med tissemanden i DFs aftapning.

Martin Henriksen er igen blevet bekymret og har ladet offentliggøre nedestående tekst på DF hjemmeside:

Dansk Folkepartis uddannelsesordfører Martin Henriksen betegner det som alarmerende, at dobbelt så mange drenge som piger må gå første skoleår om, og at helt op mod tre fjerdedele af DAMP-børnene udgøres af drenge. Noget er gået helt galt, siger Martin Henriksen, der nu vil have undervisningsminister Bertel Haarder på banen med en grundig undersøgelse af årsagerne til problemet.

- Vi er nødt til at handle med det samme. Det vil være ødelæggende for samfundet at tabe en hel generation af drenge på gulvet, og vi kan jo allerede nu se, hvordan problemet akkumulerer hele vejen op gennem uddannelsessystemet, hvor kvinder også udgør en majoritet på de videregående uddannelser. Meget tyder på, at de feminine værdier og ”samtalementaliteten” er gået fuldstændig amok, siger Martin Henriksen.

En Damp-diagnose er så ikke noget man kan opdrages til af de frygtelige Feminazister, der står klar med deres gift i vuggestuen og børnehaven. Her taler vi arv, gravitetsforstyrelser og hjeneskader. Et rigtig dårligt argument for sin kamp for, at "Mande" folkskolen op.
Men jo ikke ukendt træk for Henriksen argumentation-strategi, at tingenes blandes sammen.

Også er jeg så træt af, at det faktum at pigerne er gået hen blevet de mest målrettet i uddannelses-sektoren og har mest succes, fordi de åbenbart er de dygtigste og klogeste, af mine kønsfæller skal forklares med sådan en omgang ynk. Nej juristuddannelsen eller lægeuddannelse er ikke blevet et samtalekøkken, hvor kvinderne pludre sig igennem til kandidat-graderne, mest mændene trykkes nede af feministiske proffesorer.
Ja, uddannelser har forandret sig, fordi samfundet har forandret sig og kravene ( I f.eks erhvervslivet) er nogen andre nu, end i 50-erne. Manden har vel så også forandret sig, troet man.

At mange drenge må gå 1. klasse om, er da på mange måder rigtig uheldigt. Men er vel bare i mange tilfælde udtryk for, at drenge modnes langsommere. Et rigtig træk kunne så være, at lade dem begynde i skolen senere. Det vil måske spare dem for det nederlag. Vi sætter jo vores børn tidligere og tidligere i skole og det er i min bog ikke entydigt godt. Lad børnene lege færdig i børnehaven.
( skal gøre opmærksom på at Henriksen ikke angiver, hvor han har sine tal fra, men jeg regner da med, at han har ret i de tal !!).

Henriksen skriver vider:
"at en undersøgelse bør tage udgangspunkt i, hvordan skolerne håndterer kønsforskelle. Respekteres det for eksempel i fornødent omfang, at der er forskel på drenge og piger, eller har ensretningen taget overhånd? Og er de pædagogiske redskaber, som de nyuddannede lærere forlader seminariet med, tilstrækkelige og hensigtsmæssige? Det samme gælder sammensætningen af timerne. Kunne man ikke forestille sig, at drenge måske har brug for mere idræt og fysisk udfoldelse end piger? Er der for få mandlige pædagoger og lærere?

Ja, jo. Det da udemærket at øge opmærksomheden på drengene trivsel i folkeskolen.
Og at tiltrække flere mænd i undervisningsektoren vil da bestemt være en god ide.
Men det vil jo kræve at der var mere pretige i at være lærer i folkeskolen.

Og Henriksen forsætter

"- Jeg er udmærket klar over, at det ikke i alle kredse vil være en populær debat, da enhver forskel er behæftet med tabuer"

Man kunne jo starte med, at lade være med at blande sygdomme, som intet har med miljø at gøre, ind i en debat om miljøet i folkeskolen.


Henrik Hansen

mandag, november 06, 2006

En Højreblogger skifter medium

Eller 4 Nuancer af Brunt


Nørreport Station 5/10 2006 , Regional sporene


Det er jo sjældent, at graffiti er særligt spænende. Men denne her, har hængt på Nørrebro station hele sommeren og efteråret. Udover den imponerer, med sin størrelse,
undre det mig også, hvordan fanden "Kunstnereen" har få lavet den på Nørrebro station hvor der vel i de stille timer kører 5-6 toge i timen.

Budskabet:

I kampen mod oppositionen kommer vi tit frem som vi er oppositionen
Selvom virkeligheden er, at vi sidder på magten
Det er i højere grad os der skal sætte dagsorden
Og ikke forsvare(s) udtalelser
Vågn op København


Hmm nogen der har set Kim Poulsen eller en af disciplene med en spaydåse omkring Nørreport Station.

Men til forfatteren, næste gang du føler dig undertrykt af, den dominerende opposition, så kom dog hen til sådan en venstreorienterende snog som mig og få en styke papir, du har det jo heller ikke godt med det griseri.



Henrik Hansen
Fotomontage ved Notwas